Instruktører

Forelesere og instruktører

Vi presenterer stolt alle instruktører og foredrags-holdere på festivalen! 

Oversikten oppdateres kontinuerlig, så følg med.


A

Anne Sælebakke

Anne Sælebakke er utdannet lærer, fysioterapeut og kroppspsykoterapeut, med videreutdanning i kommunikasjons- og forandringsarbeid. Hun har egen virksomhet og arbeider til daglig med vekst- og endringsprosesser for mennesker i alle aldre. Siden slutten av åttitallet har hun fått regelmessig undervisning og veiledning i oppmerksomt nærvær ved blant annet Vækstcenteret i Danmark. Hun har undervist i det som nå kalles mindfulness siden slutten av nittitallet.

Anne er spesielt opptatt av nærvær og empati i møte med barn og unge. Hun har i mange år vært aktiv for å skape nettverk og dele kunnskap og erfaring omkring dette feltet . For tiden er hun en av kurslederne ved en kursrekke ved RBUP Øst og SØR, Regionsenter for barn og unges psykiske helse: «Oppmerksomt nærvær i samvær med barn og unge». Anne er også ansvarlig for NFON sitt øvelseshefte: «Oppmerksomt nærvær for barn og unge». Se: www.nfon.no

Hjemmeside: http://www.anneselebakke.no/





 Anne Birgitte Solli



Anne Birgitte Solli er utdannet ved Norsk Biodanzaskole og har undervist biodanza jevnlig i ett år. Danse har hun imidlertid gjort nesten hele livet og utforsket ulike grener for selvutvikling i store deler av sitt voksne liv.


Biodanza er et fantastisk verktøy for oppmerksomt nærvær med bevegelse, musikk og mellommenneskelige møter. Anne ser med stor glede frem til å tilby et rom for denne helende formen – som ikke bare skaper tilstedeværelse i øyeblikket, men som også bringer oss glede, større åpenhet og dypere kontakt med oss selv og andre over tid.

Anne Birgitte Solli er tidligere utdannet industridesigner og lærer i kunst- og håndverksfag.

"Gjennom biodanza har jeg erfart og opplever stadig tilstander av mye mer liv, glede, tilstedeværelse og kjærlighet enn det jeg tidligere har opplevd og tenkt som mulig. Når det så også bringer meg så mye nærmere meg selv og mitt potensial, er det med stor glede og takknemlighet at jeg kan undervise i denne magiske, vidunderlige, omfattende og kjærlige danseformen - som er så mye mer enn dans.. som bringer oss nærmere hverandre som mennesker, som liv, i tilhørighet og sannhet." 

Hjemmeside: www.monola.no 





Anne Grethe Brantzæg

Anne Grethe Brandtzæg er utdannet handelsøkonom med masterprogram i samspill og ledelse/organisasjonspsykologi,  coach og InnerLifeTerapeut. Hun har erfaring fra organisasjonsutvikling, prosjektledelse, entreprenørskap, coachende ledelse, undervisning i coaching, personlig utvikling, stressmestring og mindfulness.
Hun arbeider med prosjektet Stressmestring i skolen, som er finansiert av Extrastiftelsen gjennom Mental Helse. Her har hun sammen med kolleger gjort forsøk med program i stressmestring og mindfulness i ungdoms- og videregående skole. I prosjektet er det blant annet gjennomført en kursrekke for pedagoger og helsesøstre som viste redusert stress og økt innsikt om egen effekt på elever og kolleger. Hun er opptatt av hvordan personlig utvikling kan bidra til å utvikle organisasjoner.
Anne Grethe har praksis i Oslo med coaching, samtale- og InnerLifeTerapi gjennom egen virksomhet.

Anne Grethe er en av kurslederne ved en kursrekke ved RBUP Øst og SØR, Regionsenter for barn og unges psykiske helse: «Oppmerksomt nærvær/minfulness i samvær med barn og unge». Hun har også bidratt til NFON sitt øvelseshefte: «Oppmerksomt nærvær for barn og unge». Se www.nfon.no


Hjemmeside: Lifegarden.no





B

Bodil Framnes 

Bodil Framnes er utdannet spesialsykepleier og kommunikolog, med bred klinisk erfaring innen helsefremmende arbeid. Hun er opptatt av mulighetene i gode relasjoner, med tro på at økt nærvær utgjør en forskjell, både gjennom egen yrkesutøvelse som rådgiver i Sykehuset Innlandet og i livet for øvrig. Hun praktiserer daglig oppmerksomt nærvær i eget liv i form av mindfulnessmeditasjon, yoga og qigong. Med bakgrunn som mindfulnessinstruktør fra IMA (Institute for Mindfulness-Based Approaches) holder hun kurs i mindfulnessbasert stressreduksjon (MBRS) og er også medlærer ved videreutdanningen i oppmerksomt nærvær ved Høgskolen i Gjøvik.


 


Frauke Weber


Frauke Weber er utdannet lege og homeopat. Hun ble instruktør i mindfulness-trening i 2010 og har undervist siden 2011.
Under et flere års opphold i Australia utforsket hun forskjellige meditasjonstradisjoner og har praktisert mindfulnessmeditasjon siden 2006. Hun flyttet med familien til Norge i 2008 og tok instruktørkurs hos Andries J. Kroese (Scandinavian Institute of Awareness) i 2010. I 2011 begynte hun med videreutdanning ved Center for Mindfulness i Massachusetts / USA.

Frauke har hold kurs i Mindfulness-Basert Stressreduksjon (MBSR) på Balderklinikken i Oslo og siden 2011 på NaKuHel senteret i Asker. I tillegg holder hun introduksjonskurs og tilbyr individuell veiledning i oppmerksomt nærvær.

”Jeg underviser det jeg lever og brenner for. Det er kjempegøy og et fantastisk privilegiet !”




G
Gunaketu Kjønstad 

Gunaketu Kjønstad begynte å meditere i 1989 og har praktisert meditasjon på kjærlig vennlighet regelmessig siden 1991. I 1996 ble han ordinert inn i Triratna Buddhistorden og startet i 2000 Oslo Buddhistsenter. Gunaketu er også utdannet gestaltterapeut og veileder for gestaltterapeuter. Han jobber til daglig i Oslo med organisasjonsutvikling, coaching, terapi, og som lærer ved Oslo Buddhistsenter.

















Grazia Lombardi og Gabriela Klafstad Martin


Grazia Lombardi og Gabriela Martin Klafstad har begge blitt begeistret og dypt berørt av Biodanzateknikken og har nå samlet mer enn 8 års erfaring med Biodanza. Begge er nylig ferdig utdannet som Biodanza instruktører ved Norsk Biodanza Skole i regi av Unni Heim, direktøren av skolen og lederen av Biodanza Norge.
 

Gabriela og Grazia har deltatt i flere Biodanza workshop’er i Europa og holder faste Biodanza klasser ved Kunsthøgskolen i Oslo. De har begge et sterkt ønske om å bringe Biodanza-budskapet videre! Grazia og Gabriela vil holde Vivencia for oss på kvelden på festivalen. 

Hjemmeside: https://www.facebook.com/biodanza.begynnergruppe
For mer informasjon om Biodanza i Norge se: www.biodanza.no









H

Hanneli Ågotsdatter (Danmark/Norge)
Hanneli Ågotsdatter har i mange år beskæftiget sig med integration af mindfulness i kreative processer gennem tværfaglig undervisning og kunstnerisk virke. Hun underviser retræter og 8-ugers forløb i mindfulness-baseret stress reduktion (MBSR), samt kortere mindfulness-
workshops. Hanneli underviser primært i Danmark, Tyskland og Norge, hvor hun også giver individuelle konsultationer i psykoterapi, mindfulness og yin yoga.

Hanneli er psykoterapeut og uddannet underviser i mindfulness-baseret stressreduktion (MBSR) ved Center for Mindfulness, University of Massachusetts Medical School, USA, under ledelse af Jon Kabat-Zinn, Saki Santorelli, Florence Meleo-Meyer og Melissa Blacker. I tillæg til fordybningen i MBSR har Hanneli studeret det kropsorienterte  meditationsprogram, Embodied Meditation, hos Dr. Reginald A.  Ray, og fortsatte sine studier i kropsorienteret mindfulness hos den britiske organisationen Breathworks hvor mindfulness-baserede interventionsprogrammer er tilrettelagt for patienter med kronisk smerte.

Hendes engagement i mindfulness-baseret undervisning og terapi udspringer fra mangeårig fordybning i yoga og meditation som egenpraksis. Hanneli tager jævnlig i lange meditationsretreats, og modtager vejledning af Jes Bertelsen ved Vækstcenteret i Nørre Snede.
Hjemmeside: www.kontemplation.dk




Hilde Vrangsagen




Hilde Vrangsagen  er bosatt i Kongsvinger, men opprinnelig fra Nordberg i Oslo. Hun er utdannet førskolelærer og har videreutdanning i sosialpedagogikk, skolefritidspedagogikk,
voksenpedagogikk og veiledningspedagogikk. Hilde er også  utdannet Livsstyrketrener fra Diakonhjemmet og Gestaltterapeut i 2007. Hun går nå på RBup sin videreutdanning i mindfulness for barn og unge.
Hilde har jobbet som styrer i kommunal barnehage og  har jobbet med voksenopplæring hvor hun underviste i pedagogikk, psykologi og egenutvikling, samt holdt motivasjonskurs.
Hun begynte som Daglig leder i Lia barnehage november 2005, da var det 45 barn i barnehagen og 11 ansatte. I dag har Lia barnehage 114 barn og 31 ansatte.
I 2011 ble hun valgt til årets barnehageleder.
Hilde er opptatt av å øke kompetansen i barnehagene og har jobbet aktivt for å rekruttere førskolelærere og fagkompetanse til Lia barnehage, i dag har
Hilde har hatt et ønske om å jobbe med personalutvikling og å bruke kompetansen som livsstyrketrener og gestaltterapeut inn i barnehagen, det har vært et aktivt arbeid med personalgruppen for å øke fokus og trivsel, forebygge sykefravær og skape pusterom.
Hilde er opptatt av å finne løsninger og tenke nye tanker sammen med de andre i barnehagen, og hun har sin egen sjiraff !

Se mer her: www.liabarnehage.no 


I

 Inger Bunæs


Inger Bunæs er utdannet fysioterapeut med videreutdanning i Psykomotorisk fysioterapi. Hun har drevet egen praksis i 30 år.
Siden 1985 har hun praktisert qigong og lærte Biyunmetoden i 2009. Hun har utdannet seg til instruktør på alle nivåer av denne metoden. Hun er også instruktør i Mindfulness.Gjennom Barneqigongen ble hun interessert i Drømmen om det Gode og ønsker å være med på og formidle denne metoden i Norge.













Inger Johanne Vesje
 


Inger Johanne Vesje har jobbet profesjonelt med bevegelse i 35 år.
Hun er en av Norges mest erfarne Taiji og Qigonglærere, med internasjonale sertifiseringer og en rekke studieopphold i utlandet, bl.a Kina, England, USA og Spania. I 2013 ble hun tatt ut som eneste Skandinav til "The 2nd. Health Qigong Seminar For European instructors", der hun hadde  noen av Kinas mest kjente professorer som lærere.

Inger Johanne startet sitt eget institutt i Taiji og qigong i 1998. Ved siden av har hun undervist på Høyskolen i Vestfold, på PRODA og i Bymisjonen i Oslo. Hun er også med på et flerårig prosjekt med Taiji og Qigong trening for kronisk syke.

Tidligere har hun jobbet med ballet, både som utøvende danser og koreograf. I 1983 startet Inger Johanne sin egen ballettskole i Oslo. Hun har også en Bachelor i Kjemi og har jobbet noen år med forskning på Universitetet i Oslo.

Inger Johanne Vesje er medlem av British Health Qi-gong Association.


Hjemmeside: http://issuu.com/inbusiness/docs/balansekunst



Jonathan Weber
Jonathan Weber has been practicing meditation for over 25 years. His principal teachers include Ram Dass, Gangaji, Lama Surya Das, and Chokyi Nyima Rinpoche. His own training has taken him to live for years at a Buddhist center, in the ashrams of India and Nepal, as part of conscious community, and in solitary mountain retreat. 

Growing up on the West Coast of the USA, he was fortunate to learn from many of the first Western teachers of Mindfulness/Vipassana, including Jack Kornfield, Steve Armstrong, Shinzen Young, and Robert Beatty, of the USA.  

He has studied and practiced in all of the major schools of Buddhism and yoga philosophy. He now teaches a non-secular approach to Mindfulness mental training using his broad experience as well as modern research-based models and techniques.
He has been teaching Mindfulness and Compassion meditation since 2006. Jonathan is originally from Oregon, USA, and currently lives in Oslo, Norway. 



K
Kristin Kanstad
Kristin Kanstad har  praktisert mindfulness  siden 2003. Instruktørkurs hos A. Kroese i 2008 og videre MBSR /MBCT-lærer utdannelse i regi Institute for Mindfulness based Approaches 2012-2013.
Våren 2014 startet hun egne MBSR kurs i Nittedal , som raskt ble fullbooket, og hun planlegger oppstart MBCT kurs fra høst 2014.
Til daglig jobber Kristin som  fastlege ved Hakadal legekontor  og hun er  særlig opptatt av å se helse i et videre perspektiv, der forståelighet, håndterbarhet og mening er nøkkelord.
Hun omtaler seg slik :  «Jeg elsker  å "nerde" om det siste innen nevro-psyko-immuno-endokrinologi, hvordan vi henger sammen, hva stress gjør med disse systemene og hva vi selv kan gjøre for å motvirke eller dempe effekten av stress (i ordets videste forstand). Her er tilknytning, og nærvær, helt essensielt.»





Kristina Telfer

 Kristina er sertifisert yogalærer og yogaterapeut, og er faglig leder på YogaIinjen ved folkehøgskolen på Hadeland. Hun har gjennom 15 år vært dedikert til yoga, og kontinuerlig fordypet sin viten og erfaring gjennom egen kontemplativ praksis, og med nysgjerrig åpenhet utforsket forskjellige yogatradisjoner.
I tillegg til sitt arbeid innen yoga, terapi og mindfulness, er hun utdannet tekstilkunster ved Glasgow School of Art i Skottland - et fagområde hvorfra hun har lang erfaring med å koordinere kreative prosesser som involverte mange aktører og større kunstprosjekter.
I yogaundervisningen fokuserer Kristina på det elementære ved å kultivere en vennlig, tolerant og lyttende innstilling til egen kropp. Med respekt og mildhet oppfordrer hun til å utforske de begrensninger og muligheter kroppen byr på. Undervisningen preges av hennes personlige kreative tilgang og humoristiske letthet, kombinert med dyp forankring i yogisk viten og filosofi.



L

Liv Karin Kval



Liv Karin er  utdannet sykepleier med videreutdanning i geriatri, ledelse, pedagogikk og coaching. Hun har jobbet som leder i 18 år, men har nettopp begynt i ny stilling som rådgiver ved omsorgsavdelingen i Vestre Toten kommune. I sin stilling som leder innen kommunehelsetjeneste og eldreomsorg har hun alltid vært opptatt av kvalitet på tjenesten, - og at brukerne skal ha gode øyeblikksopplevelser. Liv Karin pleier å si at hvis hvert øyeblikk er godt så er omsorgen god.
Liv Karin forteller om seg selv: En av mine kjepphester har vært et godt arbeidsmiljø preget av respekt, trygghet, raushet og romslighet. Jeg har hatt et uttalt ønske om at mine medarbeidere skal trives og blomstre. Et godt arbeidsmiljø legger grunnlaget for en god tjeneste. I hele mitt voksne liv har jeg vært interessert i, - og jobbet mye med personlig utvikling, - og jeg er stadig undrende til livet og livsprosessen. Naturen har vært en av mine kilder til ro, hvile og påfyll. Likeledes litteratur og  musikk. Trening og friluftsliv har alltid vært en del av mitt liv. Nå tar jeg et studium i Mindfulness ved Høgskolen i Gjøvik, - og ønsker å fortsette på denne veien.
Liv Karin er veldig glad i å skrive, både debattinnlegg, artikler, vers og rim. På mindfulnessfestivalen deler hun sin store lidenskap for dikt og velvalgte, vakre ord med oss. Gled deg!


M


Michael de Vibe

Michael de Vibe er allmennlege og har utdannelse og praksis i systemisk familieterapi. Han har arbeidet med kvalitetsutvikling av helsetjenester siden 1998, og er ansatt i nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenester. For tiden er han prosjektleder for nasjonale læringsnettverk som skal utvikle helhetlige, koordinerte og trygge pasientforløp for eldre og kronisk syke i norske kommuner.

Han har utviklet og forsket på metoder for oppmerksomhetstrening og stressmestring, og han har utviklet undervisningsmateriell for dette. De siste 15 år har han undervist og holdt kurs i betydningen av å trene nærvær for kvaliteten på helsetjenester og for personlig utvikling og mestring av livets utfordringer.

Han avslutter sin doktorgradsstudie om effekten av oppmerksomhetstrening og stressmestring for medisin- og psykologistudenter og skal disputere høsten 2014.








Mona Teresa Vandrer


Mona Teresa fra Lia Barnehage arbeider som sanseminister og fagleder i Lia barnehage, Kongsvinger. Med eget sanserom inviterer hun barna til ro, stillhet og væren i en hektisk hverdag. Hun er også opptatt av at vi voksne må fremstå som gode rollemodeller for barn og som fagleder har hun ansvar for å implementere væren og mindfulness også til de voksne i barnehagen.

Hun er utdannet barnevernpedagog, agronom, InnerLifeTerapeut/ -coach fra ArunA-Akademiet og Livsstyrketrener fra Diakonhjemmets høyskole. Dette året følger hun kursrekken på R-bup: Oppmerksomt nærvær (mindfulness) i samvær med barn og unge. Hun har alltid hatt et stor engasjement for barn og barns utvikling og vært opptatt av å tilrettelegge for at barn skal kunne erfare seg sjøl på ulike måter f.eks via natur- og kulturopplevelser. Gjennom flere år bodde hun på gård og tok imot enkeltbarn, barnehagegrupper og skolegrupper til mestringsopplevelser i kontakt med dyr og natur.

De siste 5 årene har hun vært svært opptatt av hvordan barn kan erfare seg sjøl gjennom sine sanser, sin egen kropp og egen pust.
Siden 2005 har hun praktisert mindfulnessøvelser/meditasjon og vært opptatt av hvem hun egentlig er når alle tillærte tanker og handlinger gradvis skrelles av. Hun blir stadig kjent med nye og spennende sider ved seg sjøl:-)





P

Patrick van den Boom

Patrick (Nederland/Irland) skriver om seg selv og om sitt forhold til klovning: I am more and more meeting my everyday clown in everyday life. After experience with theatre and dance, I studied at the DutchClown School in the 90'ies. There my clown was born, and keeps being born. Clowning has since then been my profession, and I have realized that clowning is in my bloodstream, and that I have wanted to be a clown since I was two years old. I have now for some years given workshops in and around Europe, to inspire and train professionals and beginners in clowning. I also run an international Clowning School (Clown School International) where I train clowns and give workshops:
In 2003 and 2004 I attended the Vocal Dance & Voice Movement Integration & Bodywork Practice. I have worked for Care-clowns www.careclowns.nl since 2002 and in 2006 for the dutch Cliniclowns until 2009 www.cliniclowns.nl , and joined Sykehusklovnene in 2010 www.sykehusklovnene.no. I have started up the new group for clowning in elderly houses in Norway: (www.klokkeklovnene.no).


My approach to clowning: A basic principle of clowning is that the clown lives and exists in the here and now. In the grandiosity of Nothing is the beginning of the magic. The mystique of the clown is not-knowing anything yet feeling at ease with that. I see many similarities between nature and the clown. Nature is of course always here and now.

The clown says 'yes' to every situation. He finds his way even when there is no way. He is honest and transparent. A clown is not funny by definition. The audience will be the judge! Contact with the audience is very important and one could say that you have to earn it time and time again. Because situations are always new, you are constantly exploring: Am I welcome? Do I get permission to take it a bit further? When playing in front of an audience I see the audience as the director of the meeting.

When a clowns-act is made, you yourself can, for a great deal, decide how much contact you have with the audience. Important is to remain transparent and open to the reactions you get from the audience.

The Clown and you share the same body. Your senses are your antennas. Our body is always honest and present. Mimics and body language speak for itself. Because it has been proven that more then 90% of all communication is non-verbal, I love to be speechless when I'm at work.


Videopresentasjon av Patrick: http://www.youtube.com/watch?v=IJzm9dloaxg
Hjemmeside: http://www.clownschoolinternational.com






T
Tore Amarius

Tore Amarius er lærer i kinesisk medisin og Qi-gong. Han er terapeut innen akupunktur, akupresur, kinesiologi og kostlære. Har meditert i 20 år og er utdannet Mindfulness instruktør gjennom den  Buddhistisk tradisjonen. Han driver egen praksis i Fredrikstad og Sandefjord og holder ofte kurser  i Qi gong, pusteteknikker, visualiseringstrening og meditasjon.










U
Ulle Bjørn Bengtsson
Ulle Bjørn Bengtsson ( Danmark ) har mange års erfaring med selvutvikling, kroppsbevissthet, meditasjon, fysisk trening, stemmetrening og drama på kunstneriske fagskoler, folkeskoler, gymnasier og i hverdagslivet.
Han har en 3-årig utdannelse som Mindfulness Instruktør og Meditationsvejleder (2011-13), samt etterutdannelse i nærværsmeditation (2009-10) fra Skolen for Anvendt Meditation, ved Jens-Erik Risom (Danmark). Han har gått i lære hos Jes Bertelsen (Vækstcenteret - Danmark), både igjennom et 5-årigt ungdomsførløb, og igjennom mangfoldige kurs med meditasjon som redskap for livsnavigasjon, samt intensiv egen praksis.

Ulle er også utdannet skuespiller på Nationale Skuespillerskolen ved Odense Teater og har en omfattende skuespillerkarriere i inn- og utland bak seg. Han arbeider som sanger og produsent innen elektronisk musikk, vise- og rockemusikk, og har utgitt en rekke musikkalbum med forskjellige grupper. Han arbeider for tiden under kunstnernavnet ULYD.
I 2009 ga han ut boken “Stemmen i kroppen – en øvelsesbog i Sonja Kehlers stemmemetode.” på Kastaniehøj Forlag. (For interesserte vil denne være tilgejngelig for salg på festivalen.)


Hjemmeside: http://www.udsigtfra4.dk/om-uf4



V

Victoria Scheel Haarstad


Victoria Scheel Haarstad er utdannet førskolelærer og er ansatt i en Kanvas-barnehage. Hun har kurs fra Axelssons Bodywork School i Fredelig berøring – massasje mot vold og har i en rekke år benyttet dette med barna i barnehagen.  Styremedlem i Drømmen om det gode (i Norge).





















W


 er et familiedrevet selskap som ble startet I 2013. WOHO skriver om seg selv: Vårt mål er å fremme kvalitetsprodukter til en naturlig og aktiv


 fritid. I vår grunnfilosofi er det å ivareta miljøet helt avgjørende og vi har derfor knyttet til oss produsenter og leverandører fra andre deler av verden med samme grunntanke. Vi ønsker også å gi dere produkter av høyeste kvalitet og har derfor valgt å bruke bambus som hovedmateriale i våre klesprodukter.
WOHO selger produkter med hovedfokus på aktiviteter som Yoga, Meditasjon og Pilates, men produktene kan også brukes til andre aktiviteter eller som hverdagsklær. Våre produkter leveres til enkeltpersoner, institusjoner, treningssentre, skoler og kurs m.m.
WOHO er representert på Mindfulfestivalen 2014, og vil der tilby deltakerne gode festivalpriser på et utvalg produkter.
Hjemmeside: www.woho.no 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar